
Czy poznać przeszłość 2 to dobry podręcznik do nauki historii? Jeśli nie zależy nam na zdawaniu matury z tego przedmiotu to tak. Książka autorstwa Adama Kucharskiego i Anety Niewęgłowskiej jest treściwa i zachęca do zagłębienia się w tematykę epoki nowożytnej. Co więcej, podręcznik został tak przemyślany, aby wzbudzić w uczniach jak największe zainteresowanie przedmiotem. A to przekuć się może w chęć powiązania swojej przyszłej kariery zawodowej właśnie z historią, archeologią czy antropologią kulturową.
Epoka nowożytna
Poznać przeszłość 2 książka dedykowany jest drugim klasom szkół ponadpodstawowych i prezentuje wiedzę z zakresu podstawowego. Oznacza to tyle, że w środku podręcznika znajdziemy tematy opisujące wyłącznie epokę nowożytną. Warto zaznaczyć, że każdy rozdział skupia się na innym ważnym z dzisiejszej perspektywy wydarzeniu. Dużą zaletą książki jest też przedstawienie wydarzeń z różnych perspektyw. Ma to na celu unaocznienie młodym uczniom, jak łatwo manipulować jest wiedzą i jak trudną do interpretacji dziedziną jest historia. Wszystko, co opiera się na opisie słownym lub pisanym nie może być w pełni obiektywne. Dlatego autorzy podręcznika starają się przekazać zdrowe i zrównoważone podejście do nauki.
Jedyna w swoim rodzaju
Historia to nauka o przeszłości, ale jednocześnie i wiedza, która pozwala nam tę przeszłość poznać i zinterpretować. Z samej historii da się wyciągnąć ogrom wniosków. Co więcej, to przedmiot ukazujący nam powtarzalność świata i reakcji społeczeństwa. Pewne rzeczy, jak chociażby konflikty, dzieją się nieustannie.
Krótka charakterystyka podręcznika do historii dla drugich klas szkół ponadpodstawowych:
– zakres podstawowy, którego obszar to epoka nowożytna,
– szczegółowe opracowanie najważniejszych momentów epoki,
– uniwersalna i praktyczna wiedza,
– przedstawienie tematów z różnych punktów widzenia,
– zachęta do analitycznego spojrzenia na historię,
– nauka wyciągania wniosków z teorii i praktyki,
– zachęta do bardziej szczegółowego poznania historii,
– przedstawienie różnych możliwości zawodowych.